امکان تعهد سفته در وجه حامل

رییس اداره حقوقی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با تاکید بر اینکه حتما باید مشخصات ظاهری سفته رعایت شود؛ در غیر این‌ صورت، مشمول مقررات مربوطه نخواهد شد، گفت همچنین گیرنده سفته باید مشخص باشد اما لازم نیست نام شخص خاصی قید شود و می‌توان آن را در وجه حامل تعهد کرد یا به شخص دیگری حواله داد

رییس اداره حقوقی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با تاکید بر اینکه حتما باید مشخصات ظاهری سفته رعایت شود؛ در غیر این‌ صورت، مشمول مقررات مربوطه نخواهد شد، گفت: همچنین گیرنده سفته باید مشخص باشد اما لازم نیست نام شخص خاصی قید شود و می‌توان آن را در وجه حامل تعهد کرد یا به شخص دیگری حواله داد.

محمدجلال متقی اظهار کرد: از آنجایی‌ که گاهی‌ اوقات برای تعهد خودمان یا دیگران سفته می‌دهیم یا پشت آن را امضا می‌کنیم یا از دیگران سفته می‌گیریم، بدون اینکه اطلاع کافی و وافی نسبت به تعهد خودمان و دیگران داشته باشیم، لازم است به موارد مهمی در مورد سفته توجه داشته باشیم. وی با بیان اینکه هم‌اکنون مردم آنقدر از چک استفاده می‌کنند که تقریبا این سند قدیمی پیر و فرتوت، به حاشیه رفته و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اضافه کرد: برای تهیه سفته بهتر است به بانک مراجعه کنیم البته افرادی نیز هستند که اقدام به فروش سفته می‌کنند که گاهی ممکن است این سفته‌ها، به علت جعل از اعتبار کافی برخوردار نباشد؛ هر برگ سفته، سقف خاصی برای تعهد دارد. به عنوان مثال سفته‌ای که یک میلیون ریال اعتبار دارد را نمی‌توان دو میلیون ریال تعهد کرد. متقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حتما باید مشخصات ظاهری سفته رعایت شود زیرا در غیر این‌ صورت، مشمول مقررات مربوطه نخواهد شد، افزود: بر اساس ماده 308 قانون تجارت، مبلغ باید حتما به صورت تمام حروف نوشته شود همچنین نباید مبلغی که تعهد می‌شود، از مبلغ این سفته بیشتر باشد. رییس اداره حقوقی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان تاکید کرد: حتما باید گیرنده سفته مشخص باشد اما لازم نیست نام شخص خاصی قید شود و می‌توان آن را در وجه حامل تعهد کرد یا به شخص دیگری حواله داد. وی ادامه داد: همچنین حتما باید تاریخ سفته مشخص باشد زیرا اگر تاریخ قید نشود، سفته سند عادی محسوب می‌شود اما حسب قانون مدنی می‌توان اقدام به وصول آن کرد.

 واخواست سفته

متقی تصریح کرد: دارنده سفته باید در وقت رسید، سفته را مطالبه کند و اگر وجه سفته پرداخت شد، قضیه تمام است. در صورت عدم پرداخت وجه سفته، باید ظرف 10 روز از تاریخ سررسید واخواست شود. رییس اداره حقوقی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان درباره واخواست نیز گفت: واخواست به معنای اعتراضی رسمی، به سفته‌ای است که وجه آن پرداخت نشده است و علیه صادرکننده سفته خواهد بود؛ برگه واخواست برگه‌ای چاپی است که در دادگستری‌ها وجود دارد و در بانک‌ها نیز این برگه را می‌توان دریافت کرد. در واخواست، دستور پرداخت وجه به وسیله دادگاه صورت می‌گیرد. برگه واخواست سه نسخه است که به‌وسیله واخواست‌کننده امضا خواهد شد و پس از ابطال تمبر دولتی به دستور دادگاه به صادرکننده ابلاغ می‌شود.

 امکان تغییر وضعیت سفته

وی درباره تغییر وضعیت سفته نیز گفت: می‌توان وضعیت سفته را تغییر داد؛ به عنوان مثال اگر عبارت «حواله‌کرد» خط زده شود، دیگر نمی‌توان آن را به دیگری انتقال داد و اگر مجبور به انتقال شدیم، باید سفته پشت‌نویسی یا ظهرنویسی شده و قید شود این سفته به فلانی منتقل شده است.

متقی با بیان اینکه اصولا ظهرنویسی برای انتقال است و اگر برای وکالت در وصول باشد، باید عبارت «برای وکالت» قید شده و توسط دارنده امضا شود، گفت: تا قبل از اینکه یک ‌سال از تاریخ واخواست بگذرد، باید واخواست علیه ظهرنویس‌ها به دادگاه ارایه شود. در غیر این صورت، بعد از یک سال دعوا علیه ظهرنویس‌ها پذیرفته نیست و نمی‌توان از ضامنان طلب کرد.

وی ادامه داد: اگر چیزی از اموال محکومان پیدا نشود، بر اساس ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، می‌توان بازداشت شخص بدهکار را تقاضا کرد؛ باید توجه داشت سفته همان وظایف عرفی چک را دارد اما به مرور زمان، چک جای سفته را گرفته زیرا برای پرداخت پول در زمان آینده، نیاز به وجود ضمانت است.

رییس اداره حقوقی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان تصریح کرد: با توجه به اینکه چک با وجود شرایطی، جنبه کیفری دارد، دارنده باید به بانک محال‌علیه مراجعه و در صورت عدم تکافو، گواهی عدم پرداخت دریافت کند. این جنبه کیفری یعنی صدور چک بلامحل، توسط قانونگذار جرم محسوب شده است بدون اینکه جنبه مدنی و بدهکاری صادرکننده منتفی شود. وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که افراد برای داشتن چک، حتما باید در بانک، حساب جاری داشته باشند که برای داشتن حساب جاری نیز لازم است ثابت شود شخص منبع مالی مستمری دارد و می‌تواند مبالغ تعهدشده را تأمین کند.

منبع : روزنامه حمایت